Na co powinieneś zwrócić uwagę w restauracji hotelowej
locomotiva
Na co powinieneś zwrócić uwagę w restauracji hotelowej

Jeszcze kilka lat temu w świadomości wielu ludzi pokutowało myślenie, że restauracje hotelowe ( te  zlokalizowane przy hotelach) są przeznaczone tylko i wyłącznie dla gości mających wykupiony nocleg. Osobiście ( nie pracując jeszcze w hotelarstwie) omijałam szerokim łukiem restauracje hotelowe znajdujące się w mym rodzinnym mieście. Zawsze kojarzyły mi się z blichtrem, wysoką ceną i niedostępnością dla ludzi z zewnątrz.

Wystrój

Restauracje hotelowe powinny współgrać z całością kompleksu. Jeśli znajdujemy się w stylizowanym  na pociąg hotelu, w restauracji powinny nas powitać walizki,  dekoracje nawiązujące do motywu podróży. Tylko całościowo dobrany wystrój może zrobić dobre wrażenie.

Śniadania w restauracji hotelowej

Jakież było moje zdziwienie, kiedy to w restauracji w godzinach porannych oprócz Gości hotelowych, zobaczyłam sporą grupę ludzi nie korzystających z noclegów. Takiemu zjawisku przysłużyła się zapewne oddzielna karta śniadaniowa. Goście mogą wybrać czy chcą skorzystać z bogatego bufetu szwedzkiego czy tez preferują, np. śniadanie polskie czy angielskie, które widnieje w karcie menu.

Karta menu – zmienną jest

Pamiętam jak z rodzicami chodziłam do restauracji. Dostawałam do ręki potężną książkę, którą mogłam godzinami czytać. Karta zawierała około 50 pozycji. Im więcej pozycji tym restauracja była lepsza. Restauracja musiała zapewniać jak największy wybór: dziesięć zimnych pozycji, do tego startery na ciepło, zup też koniecznie powinno być kilka. A przede wszystkim dania główne, gdzie można wybierać z kilkunastu wariacji na temat drobiu, wieprzowiny, wołowiny i innych.

Z czasem zaczęła wzrastać świadomość kulinarna. Rozumienie jednej z dodatkowych cech gastronomii, że więcej nie znaczy lepiej, stało się dość powszechne. Krótka karta daje Gościom pewność, że wszystkie dania robione są w restauracji na bieżąco a nie pół miesiąca czekają na nich w mroźni. Dzięki temu wiemy, że składniki są świeże i zmieniają się wraz z porą roku.

Możemy mieć też nadzieje ,że mając przed sobą kartę z 20-25 pozycjami kucharze mają czas na tworzenie bardziej wyrafinowanego menu. I nie mam tutaj na myśli korzystania z jak najdroższych składników, ale odpowiednie połączenia dostępnych i ich kompozycji na samym talerzu.

Przy takiej liczbie pozycji kucharze będą mogli wykorzystać więcej technik gotowania, a także poświęcić więcej czasu na samą ich wizualizację przed podaniem. Karta menu to przecież wizytówka szefa kuchni. Powinna odzwierciedlać jego wizję kuchni autorskiej, ukazać poziom kreatywności i przede wszystkim spowodować, że goście spożywający te dania będą tęsknić za ich smakiem.

Obsługa

Dobra restauracja odznacza się profesjonalnymi kelnerami. Osoby te powinny wykazywać się prawdziwym powołaniem i umiejętnościami interpersonalnymi. Kelner to osoba, która ma bezpośredni kontakt z klientem. W praktyce oznacza to, że właśnie od jego traktowania i podejścia do gościa będzie zależała ostateczna opinia o danym lokalu. Wysoka kultura osobista, ogłada lub schludny wygląd to standard. Ważna jest także komunikatywność, poczucie humoru oraz cierpliwość.